© 2005 Phile Deprez.
Martha Marthe Mathilde Matthieu.
2007

Martha Marthe Mathilde Matthieu is een bundeling van vier korte danssolo's, gecreëerd door vier choreografen en evenveel kinderen/jongeren uit de Theaterateliers van Kopergietery.

Elke solo ontstond vanuit een intensieve, diepgaande samenwerking van èèn choreograaf en èèn kind of jongere, waarbij de een zich door de ander liet inspireren. Martha Marthe Mathilde Matthieu toont het resultaat van deze wisselwerking. Het geheel kan u zien als het portret, in viervoud, van een ontmoeting tussen twee persoonlijkheden.



Concept Kopergietery
Choreografie Martha (9) Joke Laureyns
Choreografie/Scenografie/Kostuums Marthe (10) Kwint Manshoven
Choreografie Mathilde (15) Janni Van Goor
Choreografie Matthieu (19) Yves Thuwis
Dans Martha Balthazar, Marthe De Saedeleir, Mathilde Strijdonk, Matthieu Sys
Dramaturgie Mieke Versyp
Lichtontwerp Dirk Du Chau
Techniek Dirk Du Chau, Stijn Degezelle
Productieleiding Dieter Lapauw
Productie Kopergietery
Première 5 april 2007, Kopergietery, Gent
Tour Gent, Explosive-festival Bremen (D), De Velinx Tongeren, Groningen (NL), Szène Bunte Wähne-festival Wenen (AU)


Joke Laureyns over Martha, 9 jaar
Martha is enorm genereus. Ze kijkt met een gretige, open blik de wereld in. En ze is sociaal bewogen, onrechtvaardigheid maakt haar erg emotioneel.
Zelf heeft ze geen flauw idee hoe ze op scène beweegt. Ze struikelt over haar voeten, ze zucht en kreunt als ze iets opraapt, ze doet bijna alles met open mond... èn ze geniet volop. Ze gèèft. Lijk ik op haar? Lijkt zij op mij? We zijn in ieder geval verwante zielen.

Martha Balthazar over Joke
Joke heeft altijd leuke ideeën. Ik mag kiezen wat ik wel of niet wil doen. Ze is niet echt streng, en bijna altijd positief. Als ik iets niet begrijp, dan kan ik het altijd aan haar vragen.
Ze vindt het leuk dat ik mijn voeten scheef zet, dat heb ik gelezen. Mijn papa vindt dat niet zo leuk, dat van mijn voeten. Hij zegt: gij zult nooit een grote actrice worden als ge uw voeten scheef zet.
Ik ben bijna nooit bang, zo alleen op scène. Dat komt omdat Joke meekijkt. Mocht zij er niet zijn, dan zou ik wel bang zijn. We lachen vaak om dezelfde dingen. We vinden dezelfde dingen mooi.
Ik denk dat Joke liever een duet had gemaakt, dan kon ze zelf meedansen. Dat zou ik ook wel willen, een duet met haar. Ik hoop dat we dit kunnen doen.

Joke over de werkwijze
'Generositeit' is het woord van waaruit Martha en ik zijn vertrokken. Genereus zijn voor jezelf. Het gezellig maken met jezelf. Plezier vinden in simpele dingen, zoals een tekening maken, over en weer rollen? met 'niets' beginnen spelen en daar lol in hebben. Een paard uitbeelden tot je het gehad hebt. Een zonnebril maken en doen alsof je in de zon ligt. Of tien dramatische openingsscènes voor een nieuw toneelstuk verzinnen.

Kwint Manshoven over Marthe, 10 jaar
Wat me boeit in Marthe is haar mysterie. Ze geeft zichzelf niet makkelijk bloot. Ik denk dat ze een koppig mens is. Ze wil van alles doen, en ze kan uit dit alles niet kiezen. Tenminste, dat vermoed ik. Want je komt heel weinig van haar te weten. Ik stel haar 10 vragen en ze antwoordt niet. 'Vraag me dit niet', straalt ze dan uit.
Maar als ze weet waar ze naar toe gaat, heeft ze heel veel kracht.

Marthe De Saedeleir over Kwint
Ik durf niet veel te zeggen, en Kwint ook niet. Dus was het tussen ons meer uitbeelden dan uitspreken. Als ik iets niet goed deed, bijvoorbeeld, toonde hij me hoe ik het wel kon doen. Met twee werken is soms tof, en soms ook niet. In een groep is het tof omdat je dan niet alleen moet dansen. Met z'n tweeën is tof omdat iemand enkel met u bezig is.
Ik vind het niet eng om alleen te dansen. Als ik er een goed gevoel bij heb, dan gaat het vanzelf. Dan denk ik aan niets. Als ik dans, kan ik alles loslaten.

Kwint over de werkwijze :
Eén van de dingen die Marthe en ik onderzoeken is de ondervinding dat je lichaam niet beslist over hoe het beweegt. Je armen bewegen en je lichaam sleept zich daar achteraan. Zo denk ik dat het leven met Marthe aan de haal gaat. Dat ze het ritme niet kan volgen. We 'bouwen' een plek waar ze haar eigen fantasiewereld kan creëren. Een ruimte waar ze boosheid kan omzetten in kracht.
Een 'kamer' die alleen in hààr hoofd bestaat, en waar je als toeschouwer mee kan inkijken.